kanelbullar!!!

jag hat precis bakat jättegoda kanelbullar!!!!
Här är receptet ifall ni vill testa att baka dessa jättegoda kanelbullar!!!

tar ungefär 2timmar
blir ungefär 25-30 bullar

Det du behöver är:
 

Deg:
- 25g jäst för söta degar
- 75g Smör
- 2,5 dl Mjölk
- 0,5 dl Strösocker
- 1 krm Salt
- 1 tsk malen Kardemumma
- ca 7dl Vetemjöl

FYLLNING:
- 50g Smör
- 0,5 dl Strösocker
- 1 tsk kanel

Pensling:
- 1 st ägg

Garnering:
- pärlsocker

Utrustning Du Behöver:
- 25 st bullformar (kan behövas fler)

Gör Såhär:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält sedan smöret och tillsätt mjölken och rör om låt svalna lite så att den blir ljummen. Rör i gästen i lite av vätskan och tillsätt sedan resten av vätskan. Tillsätt salt, socker och kardemumma och rör om.

Andvänd gärna en elvisp med degkrokar eller hushållsmaskin för att arbeta in all vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. låt jäsa under en handuk eller något liknande i 30 minuter.

gör fyllningen. Rör ihop smöret, socker och kanelen.

Kavla ut degen till en rektangel mod formen 20 x 50cm. lägg på fyllningen på den utkavlade degen
 
och rulla ihop. Skär sedan lagom stora skivor jag skärde ungefär 1cm tjocka. lägg lägg skivorna i bullformarna låt jäsa i 30 min övertäckt.


Vispa ägget och pensla på garnera med pärlsocker.

grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 minuter!!!!!!
LYCKA TILL
 
det blir extra gott med ett glas mjölk till!!!!!!!1
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ellemodelle

Jag heter Elina men kallas för Elle. I min blogg kommer jag skriva om vardagen men även mode, smink och naglar.

RSS 2.0